Good For You

Så har jobbat några dagar nu och jag är lite förvånad över hur bra det har gått, i vanliga fall brukar första dagarna va lite av en skräckupplevelse för att man inte vet hur saker funkar och jag kommer ihåg när jag var i Australien hur krångligt det var att jobba med en ny valuta. Men har gått riktigt bra här. Har inte varit superb väder så har varit väldigt lugnt och det har gjort att jag har kunnat ta min tid med varje kund utan att känna mig stressad så det kan ju va en av anledningarna. Alla är väldigt snälla och sociala i alla fall och jag trivs superb.

Lite bilder från Gelissimo Gelato!

Good For You - Selena Gomez

Steady as the rain

Har inte hänt alltför mycket senaste tiden så har vart lite tyst här men lite saker har jag allt att berätta. Har t.ex. fått jobb. Två om man ska va petig. Jobbar på vandrarhemmet på mornarna (vilket gör att jag bor gratis) och idag hade jag mitt första pass på mitt "officiella" jobb, en liten glasseria nere i hamnen. Var väldigt lugnt idag så jag fick mer eller mindre betalt för att äta glass och dricka kaffe. Kan ju ha de värre. Är ett gulligt litet krypin och de som jobbar där är väldigt trevliga så kan nog bli en bra sommar där nere.

Är typ det som hänt, eftersom jag är pank har jag inte gjort så mycket annat än fixat nödvändiga saker som telefon och bankkonto och skattenr och sånt där kul. Så om nån önskar mitt nya zeeländska nummer, hör av er.

Steady As The Rain - Dolly Parton

Gollum´s song

Så har äntligen kommit fram till Nya Zeeland! Var ett 3 timmars flyg från San Francisco, ett snabbt stop i Auckland och till slut kom jag fram till Wellington. Gillar verkligen den här staden, trots att det är huvudstaden och 4 gånger så stor som Linköping så har den en småstadskänsla över sig med små gator, rent och fint och både berg och hav. Verkligen ett trevligt ställe och stor skillnad mot USA.

Hamnen och utsikt över staden

Gick omkring igår och dumpade CV:n lite här och var så hoppas jag får napp nånstans så jag får chansen att stanna. Är dock väldigt mycket kallare här än mot USA så mina sommarkläder är inte till så stor nytta vilket innebär att jag har 2 par byxor och en tjocktröja att använda. Skulle behöva införskaffa lite kläder. Börjar dock gå mot vår och idag var det riktigt skönt med solen som lyste.

Gollum mötte mig på flygplatsen, tror de är stolta över dom filmerna. Trevlig promeand i parken.

Gick upp till Botaniska trädgården en sväng eftersom det var så fint väder, väldigt trevligt där!

Hittade ett krigsmonument mitt i staden när jag knallde omkring med mina CV:n

Gollum´s Song - Lord Of The Rings 2

Travellin' USA

3 months later, after some amazing adventures in USA, has the time come to go to New Zealand. Yey! But first, some pics from The States.

Travellin' USA - Klaus Lohmer

Escape from Alcatraz

Så igår hoppade jag på en båt och tog mig ut till Alcatraz. Var väldigt intressant faktiskt. Fick lyssna på en 45 min audioguide med både gamla fångar och väktare och de berättade både om hur det gick till i fängelset, om de vanliga civila som bodde på ön, de kända fångarna och de olika flyktförsöken. Tillbringade några timmar där ute. Det ser verkligen ut som i filmerna vilket var lite lustigt, kändes nästan som man vart där förut bara för att man sett filmer och serier med det.

Inte vem som helst som fick ta sig till ön så de hade vakttorn som vaktade både fångarna och även de som försökte lägga till vid bryggan.

Fängelset och utegården för fångarna, med utsikt över san francisco och golden gate bron.

Cellerna och isoleringscellen. Man får inte ha klaustrofobi om man blir fånge här..

Troligtvis ett av de mest kända utbrytningsförsöken. Efter år och år av planering och genomförande lyckades 3 st fångar lura vakterna med hjälp av huvuden som de gjort av lim, färg och papper och lite skedar. De la huvudena i sängen så det såg ut som att de låg där och sov, har under flera år grävt ett hål med hjälp av sked och klättrade upp och ut med hjälp av rören i väggen. De vet än i dag inte vart de tog vägen eller om de ens överlevde. Men måste säga att de är lite imponerande.

Escape From Alcatraz - The Cutler Waterworth Band
Tillbaka till toppen

När vi gräver guld i USA

Så jag åkte iväg till Sacramento under helgen på en liten weekend bara för att komma ifrån storstan lite och se nånting nytt. Sacramento är Kaliforniens huvudstad och innehåller statens huvudbyggnad. Var även här de hittade guldet under 1800-talet som startade guldrushen i Kalifornien. Måste tyvärr meddela att jag inte snubblade över nåt guld när jag knallade omkring. Tyckte om Sacramento. En väldigt liten stad och inte mycket att göra men den var söt att gå omkring i och fin med mycket träd och grönska.

Var nere i Gamla Stan och kollade lite, de har behållt det som det var förr så det såg ut som en riktig cowboyställe. Dom hade en staty för Ponnyexpressen där med. Antar att ni har hört om Buffao Bill? De red genom  8 delstater för att leverera post och bytte häst var 20:e km. Ska tydligen ha tagit i snitt 10 dagar. Lite skillnad mot dagens 1 sek för att skicka meddelande till andra sidan jordklotet.

Lägger inte lite bilder på mitt vandrarhem med bara för att jag tappade hakan när jag kom in där. Var ett gammal viktorianskt hus med stor matsal, gammal hederlig träinredning och bara världens mysigaste ställe. Var inte alls som ett vandrarhem utan mer som ett litet personligt hotell. Hade kunnat bo där länge!