I Was Made For Loving You

Flyttade förra veckan så nu bor jag nere i centrum med en polsk tjej vid namn Maggie. Känns bra, är ett bra rum, ljust och härligt och sjukt nära till allting. För att inte tala om 50 dollar billigare i veckan (!). Så är mitt hem för några månader framöver nu. Maggie är supertrevlig och vi har kul tillsammans så det är skönt, var lite orolig över att få en rumskamrat som jag inte alls skulle komma överens med men det gick ju bra.

Var med Maggie och Abby på Dawali igårkväll. En indisk mässa i en av Wellingtons arenor. Visste inte riktigt var jag skulle vänta mig men hade inte förväntat mig den hiphop/rock-show med indisk dans som de visade upp. Var riktigt häftigt att se och de var väldigt duktiga de som dansade. Hade lite stånd och en stor food-court desutom. Trevlig kväll.

I Was Made For Loving You - Tori Kelly, Ed Sheridan

Where I Come From

Har varit i Kaitoke Regionalpark idag. I skillnad mot andra 25åringar som är ute och festar och umgås på fredagskvällen gick jag och la mig klockan 10 för att gå upp klockan 7 en lördagsmorgon för att gå i en skog. Jag tror hoppet är ute med mig.

Jag klättrade till toppen av dessa berg. Förstår ni backarna?

Men det var definitivt värt det. Tog några timmar att ta sig dit men gick smidigt och vid 11 kunde jag börja min lilla vandring. Det började med att gå uppför, och sen uppför lite till. Jag som älskar backar fick börja med 1,5 timmes oavbruten backe upp i bergen. Yes. Svor lite längs vägen men jag tog mig upp och efter det var det en väldigt vacker och trevlig promenad i 3 timmar. 3 timmar? Tänker du nu, hon måste ha gått långt. Det var 7,5 km. Jag skrattade nästan lite när jag läste att det skulle ta 3 timmar för 7 km i broschyren men de hade rätt. Antagligen backarna och den ojämna terrängen.

Stannade visserligen och fotade lite då och då och njöt av utsikten med men ändå. Var otroligt varierad natur där uppe på berget. Gick genom både regnskog, lövskog, buskage och lite annat smått och gott.

En del av terrängen jag knallade igenom.

I slutet av spåret kom jag till andra entrén av parken och det är där se filmade Rivendell i Sagan om Ringen-filmerna. Var lite intressant att se men det man inte tänker på (jag hade i alla fall inte de) är att de filmerna är 15 år gamla (!). Gissa hur mycket terrängen förändras på 15 år? Fastän man såg träden som var med hade man aldrig kunnat känna igen sig om det inte varit för att man hade det på en skylt mitt framför näsan. Men var kul o se och de hade behållt lite props.

Lite sagan om ringen

Träffade några snälla damer där som erbjöd mig skjuts tillbaka vilket jag uppskattat tackade ja till. Annars hade jag behövt gå hela vägen tillbaka eftersom bussen bara fick till ena änden av parken. Hade en väldigt lyckad ledig dag!

Hittade ett bekvämt träd att vila i

Utsikt från bergen

Where I Come From - Lifehouse

We R Who We R

Så livet i Nya Zeeland rullar sakta men säkert på, förstå, jag har varit här i 1,5 månad nu. Jösses vad tiden flyger. Jobbar om dagarna, umgås på vandrarhemmet på kvällarna och besöker min lilla marknad på söndagarna för att inhandla veckans grönsaker. (Och nu blir du stolt över mig pappa, lagar matlådor varje kväll trots att jag delar kök och kyl med 40 andra pers, de du!) Har till och med skaffat gym- och bibliotekskort så nu är jag en äkta Wellingtonbo.

Lägger upp lite bilder på mitt boende för tillfället. Kommer eventuellt flytta nästa vecka men är inte säkert. Är i alla fall här på WorldWide Backpackers jag bott än sålänge.

Köket och utsidan
Hallen på nedervåningen och min lilla hörna

Var på Te Papa för ett par veckor sen med Mel och Rebecca. Är ett gigantiskt museum här i stan med 4 olika våningar med lite av varje. Vi stannade dock på första våningen, bara det tog 3 timmar att gå igenom. Det var mycket om jordens plattor och naturfenomen där. Jordbävningar, tsunamis, vulkaner etc. De har dessutom en tillfällig utställlning just nu om Gallipolikriget som var riktigt intressant. De var uppbyggt som en liten labyrint med händelseförloppet och de hade ett gäng gigantiska vaxdockor i början av varje del. Var väldigt verklighetstrogna (om man bortser från att de var minst 5 gånger normal storlek) och sjukt välgjorda. Ska väl ta mig dit nån dag och se resten med.

We R Who We R - Ke$ha

Photograph

Var ledig idag och solen sken på himlen så jag passade på att komma bort från staden lite och njuta lite av naturen. Tog bussen till Island Bay och gick längs kusten till Red Rocks därifrån. Inte helt säker på varför det är en bunt med röda stenar mitt i havet men finns säkert en anledning. Blåste som sjutton men var en trevlig hike i alla fall. Har verkligen glömt bort hur extremt blått havet är på den här delen av jodklotet, det verkligen lyser blått/turkost och så gröna berg på andra sidan. Såg till och med lite snöbeklädda bergstoppar från sydön när jag gick. Tycker om Nya Zeeland.