Fog At Whitsand Bay

Så saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig när man backpackar men det är ju lite av tjusningen att inte alltid veta vart man ska. I vilket fall hade vi väldigt lite planer angående Malaysia så vi började med att boka en resa ner till ön Penang. Var en lång bussresa på 12 timmar ner dit från Koh Lanta men gick rätt bra ändå. Tyckte väldigt mycket om Georgetown staden som vi bodde i. Var massa små gator och gränder och caféer överallt tillsammans med gatumålningar. Hur charmigt som helst. Är väldigt förtjust i sådana saker. Hade gärna stannat där lite längre men  så blidde det inte.

Jag besökte även ett chokladmuseum och ett fotomuseum som var rätt intressanta båda två. Fotomuseet hade över 300 kameror samlade från runt om i världen från olika årtionden, mörkerrum och berättelser bakom kända foton. Mycket att kolla på och riktigt intressant.

De lilla tankarna vi hade var att vi ville till östkusten för det är finast där men eftersom det är monsunperiod där nu och ständigt regn fick vi hålla oss till västkusten istället. Slutade upp med att vi bokade biljetter till Langkawi, en ö norr om  Penang, så blev lite fel håll men, men. Stannar nog vara här på Langkawi nån vecka i alla fall.

Fog At Whitsand Bay - Richard Ingham & Mary McCarty

Dance Like A Monkey

Så vår vistelse i Thailand börjar närma sig sitt slut. Har tillbringat några härliga dagar i Koh Lanta som är en riktigt trevlig ö. Hyrde en varsin moppe och igår åkte jag omkring på min supertuffa, rosa lilla honda och kikade runt lite, ner till Lanta Old Town t.ex. som hade en hur skön atmosfär som helst, där var det ingen som stressade i onödan. Såg ett par elefanter på vägen hem med som lunkade fram. Coola varelser. I övrigt roade vi oss en kväll med att gå på Funky Monkey och sjunga kareoke och spela biljard, en dag med att ligga på stranden och så har vi vart inne i Saladan en del med. Satt på en jättemysig liten resturang på stranden igår och åt, insåg dock att det fanns sandloppor där så nu ser mina ben ut som de fått vattenkoppor.

Idag bjöd Sofie med mig ut på en utflykt som hon hittat, började med att vi gick på grund. Men de löste sig efter ett tag. Sen paddlade vi runt bland lite öar i kajaker och kikade in i ett par grottor. Hur fint som helst där ute. Såg lite roliga djur med, en gigantisk ödla bland annat och en liten eremitkräfta (tror jag?) som var lite blyg för att komma ut ur sitt skal. La till vid Koh Bubu där vi åt lunch och solade lite innan vi rörde oss tillbaka. På tillbakavägen stannade vi dock till vid ett skogsbryn och matade apor. Nyfikna varelser och de märktes tydligt att de visste precis vad som var på gång. De skuttade omkring över hela båten och tiggde frukt. Faktiskt lite söta. Men bara lite. Imorn bär det av till Malaysia med en lång bussresa. Måste köpa snacks.

Dance Like A Monkey - New York Dolls

Dive

Hit och dit far vi och vi har nu både hunnit anlända och åka ifrån Khao Lak. Tyckte väldigt mycket om Khao Lak, mysig stad, han tyvärr bara vara där tre nätter men en del hann vi med. Hittade en jättemysig restuang vid stranden första kvällen som vi åt kvällsmat på. Den råkade även ha 3 gudomligt söta hundvalpar som kom fram och gosade. Funderade på att ta med en hem som souvenir. Den skulle nog få plats i väskan om jag kastar lite kläder.

Tillbringade en dag på en utflykt ut till Similan Islands som ligger ca 3 timmar med båt utanför Khao Lak. Var fint där ute och Sofie höll på och dök medans jag snällt fick nöja mig med att snorkla, men fick se två sköldpaddor (yippieyey!) så ska inte klaga och det var en härlig utflykt.

Tyckte som sagt om Khao Lak, men är en sak jag blev lite konfunderad över. Som det är vida känt är ju Khao Lak ett av ställena som fick mycket stryk av tsunamin 10 år sedan. Detta har de nu gjort till en turistattraktion. Folk står och posserar framför polisbåten som flöt upp 2 km på land och de säljer t-shirts och plastblommor och ljus med tryck om 10årsdagen. Det är ju viktigt att händelsen kommer ihågs men tyckte nog att det var lite makabert. Men det kanske bara är jag.

Lyckades även tappa bort mitt bankkort så nu får Sofie vakta sitt med sitt liv för annars får vi lite problem. Är framme i Koh Lanta nu i alla fall och ska ta det lugnt här några dagar innan vi skuttar över till Malaysia istället.

Dive - Steven Curtis Chapman

Boat To Koh Tao

Så har tillbringat senaste dagarna på den lilla ön Koh Tao. Har fått roa mig själv större delen av tiden eftersom sis varit iväg på sitt egna lilla äventyr så har mest legat på stranden. Så mycket som gått vill säga, mitt svenska skin tyckte inte om den thailändska solen så trots solskydd 50 har jag ändå sett ut som en kräfta senaste dagarna. Idag var vi dock ute vid en liten ögrupp som sitter ihop med en strand som var riktigt fint. Imorn ska vi på båten igen för att ta oss till fastlandet och Kaoh Lak. Hoppas det blir lugnare än resan hit.

Boat To Koh Tao - Daniel Haselwanter

One Night In Bangkok

Så efter 7 timmar flyg, 9 timmar i Doha och ytterliggare 6 timmar flyg senare så landade Sofie och jag äntligen i Bangkok. Sjukt skön känsla när man kommer ut från en flygplats i ett nytt land, bara älskar det! Bangkok är en väldigt rörig stad med folk och trafik överallt men det var ungefär vad jag väntat mig. Vi tillbringade bara 2 dagar där och då gick vi omkring på lite olika ställen mest och kikade runt. Tog en tur på floden med vilket var rätt härligt. Lite svårt att förstå vad de berättade dock eftersom de pratade med en kombination av thai/engelska men kul att hitta på något i alla fall. Skulle egentligen åkt på en flytande marknad men den låg längre bort än vad vi trodde så blev tyvärr lite ont om tid eftersom vi skulle med en buss på kvällen.

Det är för övrigt en annan historia. Vårt nästa måål var Koh Tao och vi skulle åka med en nattbuss på 6 timmar ner till en stad som heter Chumphon och därifrån ta en båt på 2 timmar ut till ön.  Det började väl skapligt med en riktigt fin dubbeldäckare som till och med hade filtar till oss. Har ju hört historierna om thailändarna som åker med sina höns och grisar på bussarna så visste ju inte vad vi skulle vänta oss. Nästan en liten besvikelse, hade vart lite kul att åka med ett gäng thailändare och deras höns. I alla fall första halvtimmen. I vilket fall, vi tog oss ner till Chumphon utan problem och fick våra biljetter till båten. Fick vänta några timmar innan båten skulle gå så låg i ett par solstolar och kollade på soluppgången över vattnet. Dumt och klaga. Resten av resan var inte riktigt lika trevlig. Det var blåsigt och vågor och efter halva turen låg hälften av alla ombord och spydde som grisar av sjösjuka. Även jag och Sofie var lite smått grönaktiga i ansiktet när vi klev av men vi klarade oss. Var inte så trevlig mot alla taxichafförer som kom och tjatade på oss, till slut slutade dom, undra vad jag hade för ansiktsuttryck vid det laget.. Funderar på att simma till land när vi ska tillbaka till fastlandet.

Är i alla fall framme på Koh Tao nu. Låg på stranden en liten stund innan vi fick checka in på vandrarhemmet. Blir nog att vila ikapp lite sömn nu innan vi ger oss ut för att utforska området.

One Night In Bangkok - Marion V

Human

Vaknade till ett vitt landskap imorse så tog med mig katten och kameran ut och fotade lite. Vem vet när jag får se snö nästa gång? Bara 4 dagar kvar tills jag beger mig till varmare breddgrader med min kära syster! Att säga att jag längtar skulle va en underdrift.