JOBBELIJOBB

jahopp, bara 2 dagar kvar nu då. Så himla skönt. Men veckorna har gått riktigt snabbt iaf. Vet inte vart sommaren tog vägen, har knappt märkt av den.

Lyckades få med mig sandra till ullared om ett par veckor, då ska de shoppas!

Ska även hoppa in o jobba på stegeborg på fredag. Blir en heldag med först ordinarie jobbet o sen direkt vidare till stegeborg. Kommer nog somna gott den kvällen. Men ska bli kul iaf.

SÅ KAN DE VA

skriver nästan aldrig här längre. Vet inte varför, kan va att ja inte har nåt att skriva om. Eller att de inte bev så mycket under tågluffen o sen dess har ja inte riktigt kommit igång me bloggandet igen. Har hänt lite saker den här veckan, både tråkiga och roliga saker.

Kan börja med helgen, träffade amanda en stund under lördagskvällen o hade en mysig filmkväll med tacos. Träffas alltför sällan nu för tiden. MEN hon har ju faktiskt kommit in på veterinärhögskolan i uppsala vilket innebär att hon kommer rätt nära gävle så då kommer vi förhoppningsvis träffas lite oftare.

Min lilla kära hamster somnade in i måndags. Tråkigt men väntat, hon har inte mått så bra på senaste tiden så det var nog skönt för henne, lilla tjejen..

Träffade milla igår o tog vår årliga tur till smultronstället. Åt en ny sort med banan, hasselnöt-, choklad- och brownieglass o grädde samt hasselnötssås. Riktigt mumsig var den! hoppas de har kvar den även nästa år.

Kollat på lite intressanta filmer senaste tiden. För er som tycker om sådana där romantiska saker me lite drama o lite humor o lite sorgligt o lite sånt så kan jag rekomendera  Remember me, Dear John, The Last Song. Hmm tror de var alla.

Blev ett ganska långt inlägg idag. Var på skrivhumör.
Ciao

SNURRE

Jag har köpt en fläkt. som snurrar. Väldigt trevlig investering nu när det är så varmt o mitt rum är som en bastu. Trevligt lite frisk vind då.

Rysligt glad att det är helg, varit riktigt tungt att gå upp på mornarna den här veckan så ska bli skönt att få sova i 2 dagar nu. Sen är det bara 2 veckor kvar att jobba.

Fick antagningsbeskedet förut, som väntat så va ja ju intagen till programkurserna men jag kom även in på de två distanskurserna jag sökte. Digital Bildbehandling och Fotografi - Visuell komunikation på Jönköpings högskola. Får se vad det är för trevliga kurser.

LITE VARMT KANSKE?

Jag har just badat, var svalt o skönt. Behövdes för ujujuj vad det är varmt! Man orkar ju inte göra nåt, men de är rätt skönt det med på sätt o vis. Har ägnat helgen åt just det, att inte göra nånting. Bara slappat o de har varit såååååå skönt! Frida var förbi en sväng igårkväll med sina föräldrar så vi satt på altan o prata o hade tända ljus, riktigt mysigt om man bortser från myggen.

ECLIPSE

Vart på bio med systeryster, tog en titt på eclipse. Var riktigt bra, men böckerna är ju bättre. Borde kanske ta o läsa igenom dom nån dag..

Fredag imorn, sen 2 dagar ledigt, yey

GAAH

Blir tokig på datorer. Och på mig själv. Lyckades försova mig imorse = allting totalkaos resten av dagen. Håller tummarna för en bättre dag imorgon.

BILDBOMB TÅGLUFF

Okej, har redigerat "lite" bilder nu. Kan ju börja med att säga att ja hade 2000 bilder att välja med mellan från början så att få ner dom till 100 tycker jag var en stor bedrift. Men 100 bilder att lägga upp på en blogg är ändå ganska mkt så jag försökte sortera lite till ändå. Kom ner till 78 bilder. Ni får helt enkelt kolla på de ni orkar o strunta i resten. Personligen hatar jag när folk skriver alltför långa inlägg så jag brukar försöka undvika det, men idag kommer det bli ett undantag. För det här kommer bli låååååångt.
o för er som inte vet kan man få upp bilderna större genom att klicka på dom.
Enjoy.

POLEN
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14.

1. Annica som väntar på tåget från flygplatsen in till Krakow
2. Vi ska köpa tågbiljett till österrike, 5 stället vi var på tror ja
3. Auschwitz
4. Auschwitz - Muren där de ställde upp fångarna innan de skjöts ihjäl.
5. Auschwitz/Birkenau - Sovbarrack
6. Auschwitz/Birkenau - Hedersbricka för de som dött i lägren
7. Auschwitz/Birkenau - Tågräls
8. Auschwitz/Birkenau - Vagn fångarna fördes till lägren i
9. Auschwitz/Birkenau
10. Auschwitz/Birkenau
11. Auschwitz/Birkenau - Skorstenar från förstörda sovbarracker
12. Auschwitz/Birkenau
13. Auschwitz/Birkenau - 1. Gaskammarna 2. Rum där fångarna fick klä av sig innan de gick in i kammarna
14. Auschwitz/Birkenau - Dammen där askan tömdes

ÖSTERRIKE
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18.

1. Schönbrunn - Utikt över Wien från terrassen
2. Schönbrunn - Terrassen
3. Schönbrunn - Baksidan av slottet
4. Schönbrunn - Parken
5. Schönbrunn - Fontän
6. Schönbrunn - Baksidan av fontänen
7. Schönbrunn - Labyrint
8. Schönbrunn - Fram- och baksida av häckarna som kantade gångarna runt om i parken
9. Schönbrunn - Tunnel
10. Schönbrunn - Palmhuset, hus med växter från olika delar av världen
11. Schönbrunn - Inne i palmhuset
12. Tunnelbanestationen i wien, bara för att vi var duktiga på att åka tunnelbana där
13. Häst från spanska ridskolan
14. Hundertwasserhouse
15. En bor i regn
16. Pinoccio med en spindel hängande från näsan
17. Annica på tåget till Venedig
18. Jag som ritar på en karta på tåget till venedig

VENEDIG + BOLOGNA
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14.

1. Venedig
2. Venedig - Gondol, åkte dock aldrig nån då det va dyyyyrt
3. Venedig - Såg en ambulans
4. Venedig
5. Venedig - En staty som stod ute vid vattnet, stor även en polis där som vaktade så ingen skulle putta ner statyn i vattnet
6. Venedig - Fanns massor sådana roliga masker i venedig. Köpte ingen, men prova några st.
7. Venedig
8. Venedig - Frukt som fanns o köpa lite varstans, mkt läskande o välkommande i värmen! Mums
9. Venedig
10. Venedig - När man är i venedig måste man ju faktiskt kolla på konst, alltså gjorde vi det. Peggy Guggenheim tror ja stället hette. Fanns lite roliga saker där faktiskt.
11. Venedig - Ett roligt dörrhandtag
12. På tåget till Bologna.
13. Annica
14. En av de få bilder vi tog i bologna, glada miner trots regn

PARIS
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22.

1. Tåget till Paris
2. Jag o Annica vid Louvren
3. Louvren
4. Notre Dame (För övrigt en otroligt häftig plats)
5. Notre Dame, de små figurerna
6. Notre Dame
7. Notre Dame
8. Vi bestämde oss för att tvätta, tur att ingen städerska kom in, va inte helt säkra på att de va tillåtet^^
9. Fick av nån dum anledning för mig att äta sniglar. Fråga inte varför.
10. Eiffeltornet
11. Eiffeltornet
12. Jag uppe i eiffeltornet
13. Utsikt
14. Triumfbågen
15. Kyrkogården Pére-Lachaise, även det en riktigt häftig plats. Och stor!
16. Pére-Lachaise
17. Pére-Lachaise
18. Pére-Lachaise
19. Pére-Lachaise
20. Pére-Lachaise, låg en katt och sov där
21. Pére-Lachaise
22. Pére-Lachaise

LONDON

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.

1. Bland de godaste muffins jag ätit, alltså måste den få va med här. + att den va himla gullig
2. Annica vid Themsen
3. En dubbeldäckare, ha ett mål på min "att göra innan jag dör"-lista avklarat.
4. Hittade en telefonhytt
5. Piccadilly Circus
6. Big Ben
7. Camden Market, fanns verkligen allt där!
8. Tower Bridge
9. Bara en "backpacker"-bild
10. Interrailkortet

Nu var det slut.

TREDJE UPPDATERINGEN

Ojojoj vad det har varit dött här senaste tiden, ber om ursäkt men har haft ganska fullt upp med resa o nytt jobb osv.

Börjar med att fortsätta där jag slutade sist jag skrev.

Var som sagt i paris i 3 nätter. Sov på ett rätt skabbigt hotell men helt ok ändå för det priset. Första dagen gjorde vi inte mycket men andra dagen så var vi runt i större delen av centrum. Gick en liten rutt och kollade på Louvren -> Point Neuf -> Notre Dame -> Eiffeltornet (Alias fiffeltornet) -> triumfbågen. Var en riktigt trevlig stad som jag kanske tar mig tillbaka till nån gång i framtiden om tillfälle infinner sig.

Alla ställen vi kollade på var riktigt kul att se och vi hade toppenväder oxå så förutom en liten stalker framåt kvällskvisten så var det en riktigt toppendag!

Dagen efter det så började vi med att gå till en stor kyrkogård som ligger i Paris, Peré-Lachaise. Ligger tydligen lite kända författare o kompositörer där med, vi kolla på några st som ja inte kommer ihåg vad de heter nu men det var en riktigt häftig kyrkogård iaf. Och sjuuukt stor! vi var där i ca 2 timmar och hann bara se en del av den. Efter kyrkogården så begav vi oss till ett köpcenter, typ NK i sthlm fast med lite lägre priser. Inhandlade dock ingenting.

Dan efter det bar det iväg till london! blev ingen bra start där dock, hittade inget boende först o lite si o lite så men de löste sig det med och dagen efter blev mkt bättre. Var runt och kollade på massa olika saker och sedan begav vi oss till oxford street och kollade i lite affärer. Var bland annat på camden market. Ett riktigt coolt ställe, var som en jättestor permanent marknad dä det verkligen fanns allt! köpte lite småsaker där, all shopping blev typ i england i och med att vi inte vill släpa på allting, samt att vi hade lite svårt att hitta roliga saker i de andra länderna. Blev typ att man såg en rolig affär i början av dagen o så tänker man antingen "det finns fler sådana" lr "vi går tillbaka hit senare". Inget av dom funka. Så var det iof sig med allt. När vi ville hitta nånting så hittade man det inte o när man inet behövde det så fanns de överallt, ja menar, hur illa är det inte när man inte kan hitta en kanal i venedig...?

Men för att återgå till england så älskade jag det landet och lär åka tillbaka fler gånger.

Hade en riktigt trevlig resa och har fått se så himla mycket roliga grejer och träffat intressant folk osv. Ett rätt annorlunda sätt att se länder på i skillnad mot att åka på chartersemester. Inte för att ja klagar på chartersemestrar, men det är annorlunda. Man får ett annan syn på landet när man tågluffar. Rekomenderar det varmt till er som inte är så kräsna med vart ni sover/äter osv och tycker om att resa. Är absolut värt pengarna o tiden!

Dock var det väldigt skönt att komma hem med, blev 12 väldigt stressiga dagar och nu har jag jobbat 5 dagar så det ska bli riktigt skönt att ha en helg för mig själv o bara vila upp mig.

Har tagit en hel del bilder så ska redigera till dom lite så kommer de förmodligen upp under helgen.